اخبار, دسته‌بندی نشده

مصرف جهانی قراضه فولاد افزایش یافت

در حالی بازار بازیافت فولاد روندی روبه‌رشد دارد که مصرف جهانی قراضه فولاد در سال ۲۰۲۱ از ۵۰۳.۵ میلیون تن فراتر رفت و در این میان چین در تقاضا برای این محصول پیشرو است.

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات عمومی فولاد ایران، به نقل از بازار، بازیافت فولاد به معنای استفاده مجدد از فولادها و آهن‌آلات قدیمی است تا از تخریب و دفن آن‌ها جلوگیری شود. این فرایند شامل جمع‌آوری، جداسازی، ذوب مجدد و تولید محصولات فولادی جدید از مواد بازیافتی می‌شود. به گفته کارشناسان، بازیافت فولاد به دلایل مختلفی از جمله حفظ منابع طبیعی، کاهش آلودگی، صرفه‌جویی در انرژی و کاهش هزینه‌ها انجام می‌شود. با توجه به این دلایل، بازیافت فولاد به عنوان یک فرایند مهم از دوره‌های تولید و مصرف فلزات بوده که به کاهش مصرف منابع طبیعی، حفظ محیط زیست و صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک می‌کند.

به این ترتیب کشورهای سراسر جهان در حال افزایش ظرفیت بازیافت فولاد مستعمل با سرعت فزاینده‌ای هستند؛ به طوری که طبق آمار انجمن جهانی فولاد در سال ۲۰۲۱، تقاضای چین برای قراضه فولاد به ۲۲۶.۲ میلیون تن رسید که بالاترین میزان در میان سایر بازارهای پیشرو بود. از سوی دیگر در همان سال، مصرف جهانی قراضه فولاد از ۴۷۳.۲ میلیون تن در سال ۲۰۲۰، به حدود ۵۰۳.۵ میلیون تن رسید.

گفتنی است اگرچه تولید فولاد از ضایعات، انرژی کمتری نسبت به تولید اولیه مصرف می‌کند اما در بیشتر موارد، هنوز یک فرایند بسیار آلاینده است؛ به ویژه در کشورهای در حال توسعه که فرایند بازیافت کمتر کنترل می‌شود.

در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ نیز بازار بازیافت فولاد تحت تاثیر عواملی همچون تقاضا و عرضه، قیمت‌های فلزات، تغییرات در صنایع مصرفی و تاثیرات سیاست‌های دولتی و بین‌المللی قرار داشت؛ ضمن اینکه به گفته کارشناسان اگر تقاضا برای فولاد در سال ۲۰۲۴ افزایش یابد، این مسئله می‌تواند منجر به افزایش قیمت‌ها و تحرک مثبت در بازار بازیافت فولاد شود.

همچنین اگر تکنولوژی‌های نوین در فرایند بازیافت فولاد مورد استفاده قرار گیرند، می‌تواند به بهبود کارایی و کاهش هزینه‌ها منجر شود. از سوی دیگر، تاثیرات سیاست‌های دولتی و بین‌المللی نیز می‌تواند بر وضعیت بازیافت فولاد در سال ۲۰۲۴ تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال، تغییرات در مقررات زیست‌محیطی و استانداردهای بازیافت ممکن است تاثیر مستقیمی بر فعالیت‌های صنعت بازیافت فولاد داشته باشد.

با توجه به این عوامل، پیش‌بینی دقیق برای وضعیت بازیافت فولاد در سال ۲۰۲۴ ممکن است مشکل باشد اما با توجه به رشد صنایع مصرفی و نیاز به منابع فلزی، می‌توان انتظار داشت که بازار بازیافت فولاد در سال ۲۰۲۴ به طور کلی در مسیر رشد و توسعه قرار بگیرد؛ این در حالی است که «Worldsteel»، رشد ۱.۷ درصدی برای تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *