اخبار, دسته‌بندی نشده

تداوم روند صعودی قیمت سنگ‌آهن وارداتی/ بازار تا پایان سال 2023 با کسری مواجه خواهد شد

قیمت سنگ‌آهن وارداتی چین در هفته گذشته با افزایش بیش از ۲ درصدی به ۱۲۹ دلار و ۸۰ سنت رسید. این عدد بالاترین قیمت سنگ‌آهن در طول سال ۱۴۰۲ است. بانک گلدمن ساکس به تازگی پیش‌بینی خود از قیمت سنگ‌آهن در سال جاری را تغییر داد و مدعی شد بازار تا پایان سال ۲۰۲۳ با کسری سنگ‌آهن مواجه خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات عمومی فولاد ایران، به نقل از پایگاه خبری تحلیلی ایراسین، قیمت سنگ‌آهن وارداتی چین در هفته گذشته با افزایش بیش از ۲ درصدی به ۱۲۹ دلار و ۸۰ سنت رسید. این عدد بالاترین قیمت سنگ‌آهن در طول سال ۱۴۰۲ است، سقف قیمتی سال ۲۰۲۳ بالاتر است ولی در طول ۸ ماه گذشته قیمت سنگ‌آهن هرگز به این محدوده نزدیک نشده‌ بود.

روند صعودی قیمت سنگ‌آهن از اواخر مهرماه شروع شد. وقتی دولت چین بسته حمایتی جدیدی برای تحریک تقاضا در بخش‌های داخلی تصویب کرد، قیمت سنگ‌آهن در ۴ هفته از ۱۱۵ دلار به ۱۲۹ دلار و ۸۰ سنت رسید و همچنان در روند صعودی ادامه می‌دهد. چینی‌ها در تلاش هستند تا با این بسته‌های حمایتی بخش ساخت‌وساز را از رکود خارج کنند. داده‌های اقتصادی در چین از رکود سنگین بخش ساخت و ساز در سال جاری خبر می‌دهد و همین مسئله تقاضا برای فلزات را کاهش داده‌ است.

متوسط قیمت سنگ‌آهن به قرار نمودار زیر است:

قیمت سنگ‌آهن وارداتی چین در طول ۴ هفته گذشته ۱۲.۸ درصد افزایش یافته‌ است و حالا فاصله چندانی با سقف قیمتی سال ۲۰۲۳ یعنی ۱۳۳ دلار ندارد. بانک گلدمن ساکس به تازگی پیش‌بینی خود از قیمت سنگ‌آهن در سال جاری را افزایش داد و مدعی شد بازار تا پایان سال ۲۰۲۳ با کسری سنگ‌آهن مواجه خواهد شد. دلیل این پیش‌بینی تمایل تولیدکنندگان چینی به افزایش تولید است. کاهش قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی همزمان با افزایش هزینه‌ها باعث شد تا حاشیه سود فولادسازان چینی کاهش پیدا کند. طبق گزارش مای‌استیل حاشیه سود محصولات فولادی شرایط بهتری نسبت به چند ماه قبل پیدا کرده‌ است و تولیدکنندگان چینی به دنبال افزایش تولید ‌خود تا پایان سال ۲۰۲۳ هستند. رشد قیمت شمش فولاد و میلگرد چینی‌ها را تشویق به افزایش تولید کرده‌ است و با افزایش تولید محصولات فولادی تقاضا برای سنگ‌آهن رشد خواهد کرد. همین دلایل قیمت‌ قراضه آهن را در طول ماه جاری صعودی کرده‌ است البته قراضه برخلاف سنگ‌آهن تا سقف قیمتی سال ۲۰۲۳ فاصله زیادی دارد.

عرضه‌ سنگ آهن هر روز محدودتر

۶ ماه ابتدایی از سال ۲۰۲۳ میزان عرضه سنگ آهن در سقف تاریخی خود قرار داشت ولی اکنون گزارش‌ها نشان می‌دهد بازار سنگ آهن در بخش عرضه ضعیف است زیرا نگرانی عرضه سنگ‌آهن از استرالیا و بزریل هر روز بیشتر می‌شود. اعتصاب کارگران در معادن به خصوص در استرالیا روند تولید و صادرات سنگ‌آهن را مختل کرده‌ است و این مسئله شاید تا پایان سال میلادی ادامه‌دار باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *