اخبار, دسته‌بندی نشده

مدیرکل امور اکتشاف وزارت صمت: ظرفیت واقعی معادن ایران بیشتر از وضعیت موجود است

مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وجود هشت هزار معدن فعال در کشور گفت: ظرفیت فعلی تولید این معادن ۶۵۰ میلیون تن است اما ظرفیت واقعی آنها بیش از این است که بعلت برخی چالش‌های موجود نتوانستیم از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های این بخش به نحو مطلوب استفاده کنیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات عمومی فولاد ایران، به نقل از ایرنا، ابراهیم علی مولابیگی گفت: شاید بخشی از معذوریت‌ها به تعارض با منافع دستگاههای دولتی برگردد که در کارگروه تعامل سعی شده که تعارضات کم رنگتر شود، ولی طبیعتا مطلوب نیست در واقع توسعه بخش معدن نیاز به وضع قوانین و مقرارت جدید دارد که بتوانیم بخش اعظمی از این چالش ها رفع و شاهد شکوفایی بخش معدن باشیم.

وی اظهار کرد: تعارضات با دستگاههای دولتی در این است که طبیعتا هر دستگاه قوانین خاص خودش را دارد منتهی وقتی در کنار هم قرار می گیرند شاهد تعارض بین قوانین بخش معدن با محیط زیست، منابع طبیعی و سایر دستگاههای دولتی هستیم و امیدواریم با وضع قوانین جدید این تعارضات رفع شود.

مولابیگی خاطرنشان کرد: قابلیت بخش معدن بیش از این است و اگر ارتقا یابد نقشی که در اقتصاد کشور بازی کند بیشتر از این خواهد شد اما اکنون عدد پایینی است.

وی تعداد معادن غیرفعال در کشور را چهار هزار مورد بیان کرد و افزود: عدم تامین مواد اولیه و نداشتن سرمایه در گردش از جمله دلایل غیر فعال بودن این معادن است.

مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وضعیت نامطلوب اکتشافات معدنی در کشور افزود: اعداد و رقم ها نشان می دهد زیر ۱۰ درصد از مساحت کشور مورد اکتشاف معدنی قرار گرفته است و این هم در سطح اراضی انجام شده است.

وی متوسط اکتشاف در دنیا را ۳۰۰ متر بیان کرد و گفت: در ایران این رقم زیر ۲۰ متر است و این هم توسط دولت صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: علت اینکه در بخش اکتشافات معدنی خوب عمل نکردیم بخاطر این است که سرمایه قوی در بخش خصوصی نداشتیم که امید است بخش غیر دولتی در این زمینه ورود کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *