اخبار, دسته‌بندی نشده

حضور پررنگ شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه «ایران متافو ۱۴۰۲»

«عبدالکریم جلالی» مدیر نمایشگاه «ایران متافو» در نشستی خبری در راستای برگزاری نمایشگاه «متافو» عنوان کرد: بیستمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی «ایران متافو» در حوزه‌هایی همانند فولاد، صنایع معدنی، فلزات غیرآهنی از جمله مس، آلومینیوم و روی، لوله پروفیل، ریخته‌گری، قالب‌سازی، ماشین‌کاری، آهنگری، نسوزها، دایکست، کوره‌های صنعتی و عملیات حرارتی با حضور فعالان داخلی و خارجی این بخش‌ها برگزار می‌شود.


به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات عمومی فولاد ایران، می‌متالز، جلالی در ادامه یادآور شد: نمایشگاه متافو، در واقع بزرگ‌ترین نمایشگاه در حوزه متالورژی در خاورمیانه و شمال آفریقا به‌شمار می‌رود. دوران طلایی نمایشگاه متافو دورانی بود که فضای کشور به سمت فضای بین‌المللی سوق پیدا کرده بود که در آن زمان بیش از ۴۰ درصد از مشارکت‌کنندگان خارجی بودند. از این‌رو نمایشگاه قادر شده بود که خود را در سطح بین‌المللی معرفی کند. نگاه ما به نمایشگاه به نوعی نگاه انتقال فناوری به داخل کشور است. هرچند در دنیا نمایشگاه‌های مشابه دو ساله یا حتی چهار ساله برگزار می‌شوند، اما با توجه به این موضوع که ما یک کشور در حال رشد هستیم، از همین‌رو این نمایشگاه به صورت سالانه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون بیستمین سال برگزاری نمایشگاه است، گفت: نمایشگاه بیش از ۴۳ هزار مترمربع فضا دارد که از این فضا بیش از ۲۳ هزار مترمربع فضای مفید در اختیار داریم و نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش فضا و از نظر تعداد شرکت‌کنندگان ۳۰ درصد افزایش داشته‌ایم. ۱۴ سالن در اختیار داریم و در این فضا حدود ۸۰۰ شرکت داخلی و خارجی درخواست داده و ثبت شده‌اند. برای شرکت‌های داخلی در اختصاص فضا دچار بحران بودیم و حدود ۴۰۰ شرکت قادر به حضور در نمایشگاه نشدند. ضمن اینکه ۱۵۰ برند خارجی از کشور‌های افعانستان، پاکستان، تاجیکستان، ارمنستان، عراق، سوریه، لبنان، ترکیه، هند، آلمان، اسپانیا، دانمارک، چین، روسیه و کره‌جنوبی و… در این رویداد حضور دارند.

وی در خصوص حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه حضور چشمگیر دارند. در حاشیه نمایشگاه نیز همایش‌ها، پنل‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی متعددی برگزار می‌شود. خوشبختانه یکی از صنایعی که حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در آن گسترده است، صنعت متالورژی است و ما هم یک سالن را به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده‌ایم، ضمن اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان دیگر هم به صورت مستقل و فعال در بقیه سالن‌ها حضور دارند. در نمایشگاه متافو به دنبال این موضوع بوده‌ایم که کل زنجیره از معدن تا قطعه‌سازان را در کنار همدیگر داشته باشیم. سازمان ایمیدرو نیز در این رویداد حضور دارد.

همچنین در این نشست «عبدالحمید قدیمی» دبیر انجمن صنفی صنعت ریخته‌گری ایران در این نشست عنوان کرد: ما منابع معدنی بسیاری در کشور داریم که اگر به صورت خام فروخته شود، ارزش‌افزوده چندانی برای ما ایجاد نخواهد کرد. ضروری است این مواد خام را تبدیل به محصول کنیم. اگر سنگ آهن تبدیل به شمش و میلگرد فولادی شود، ایجاد ارزش‌افزوده خواهد کرد. باید با استفاده از دانش فنی و با کمک متخصصان بتوانیم محصولاتی با ارزش‌افزوده بالا تولید کنیم و نمایشگاه متافو در راستای ایجاد این ارزش‌افزوده است و این نمایشگاه به تمام معنا یک نمایشگاه متالورژی است و همواره شاهد حضور شرکت‌های متالورژی در نمایشگاه هستیم که حرفی برای گفتن دارند.

همچنین در این نشست خبری، «وحید یعقوبی» معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران عنوان کرد: ما به عنوان انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، از ۱۵ سال پیش در کنار متافو قرار گرفته‌ایم. در سال‌های ابتدایی متافو با دو سالن آغاز شد و هم‌اکنون بزرگ‌ترین نمایشگاه متالورژی خاورمیانه است. سهم عمده نمایشگاه متافو به صنعت آهن و فولاد برمی‌گردد. به لحاظ آماری سال گذشته ۹۳ شرکت آهن و فولاد را در نمایشگاه داشتیم و امسال با رشد ۲۰ درصدی به ۱۱۲ شرکت تولیدی در زنجیره فولاد از سنگ آهن تا محصول نهایی و شرکت‌های بازرگانی و تهیه مواد اولیه و توسعه صادرات رسیده است.

یعقوبی در ادامه خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۱ صنعت فولاد بالای ۸ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری به همراه داشته است؛ این صنعتی که در کنار صنایعی، چون نفت، گاز و پتروشیمی نیاز کشور به ارز را تامین می‌کند، باید فضا‌های مختلف برای توسعه آن در نظر گرفته شود و نمایشگاه متافو یکی از همین فضاهاست که بسیار به این صنعت کمک کرده است. متافو بزرگ‌ترین کارکردی که برای صنعت فولاد داشته در راستای توسعه صادرات و تامین مواد اولیه بوده است. در دنیا نمایشگاه‌ها بیشتر رویکرد تکنولوژیکی دارند، از این‌رو دو سال یک بار برگزار می‌شود، چراکه تکنولوژی سال به سال تغییر نمی‌کند در صنعت فولاد معمولاً چهار سال یک‌بار تکنولوژی دستخوش تغییر می‌شود، اما کارکرد متافو علاوه بر بحث تکنولوژی کارکرد آن بیشتر به تامین مواد اولیه و توسعه صادرات برمی‌گردد. یک زمانی که هیات‌های خارجی به ایران می‌آمدند در آن زمان توسعه صادرات بسیار اتفاق افتاد. این دو کارکرد در حقیقت کارکرد‌های اصلی برای صنعت فولاد بوده است.

لازم به یادآوری است که بیستمین نمایشگاه بین‌المللی «ایران متافو» سوم تا ششم آذرماه ۱۴۰۲در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *