اخبار, دسته‌بندی نشده

طرح تحول در معادن ۵ استان کلید خورد/ سهم ۷ درصدی ایران از ذخایر معدنی جهان


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طرح تحول معادن در استان‌های خراسان جنوبی، کردستان، آذربایجان‌غربی، مرکزی و یزد آغاز شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات عمومی فولاد ایران، به نقل از اطلاعات، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی ایران با اشاره به این که ۷ درصد از ذخایر معدنی جهان در ایران وجود دارد، گفت: طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات‌ ذخایر معدنی با سرمایه‌گذاری افزون بر ۲ هزار میلیارد ریال در یزد مورد پیمایش زمین‌شناسی و اکتشافی قرار می‌گیرد.

علیرضا شهیدی اظهار داشت: این طرح در مقیاس یک‌پنجاه هزارم در مساحت ۲۴ هزار و ۳۷۵ کیلومتر مربع در این استان پیش‌بینی شده است و حاصل این طرح در بازه زمانی یک ساله تولید ۳۹ عنوان نقشه و گزارش زمین‌شناسی، اکتشافات ژئوشیمیایی و زمین‌شناسی اقتصادی است که امیدواریم مواد معدنی مورد نیاز استان تأمین شود.

شهیدی افزود: طرح تحول معادن در گذشته در استان یزد در پهنه منطقه «دهشیر» در مساحت ۴۹۰ کیلومترمربع انجام شده است و اکنون در منطقه غرب مرکز استان آغاز شده است و سال آینده در کوهبنان و ساغند هم اجرا خواهد شد.

وی تأکید کرد: پیش از این، طرح یاد شده در استان‌های خراسان‌ جنوبی، کردستان، آذربایجان‌غربی و مرکزی آغاز شده و استان یزد پنجمین استان است که در برنامه داریم و در سراسر کشور به جز زاگرس و کپه‌داغ خراسان شمالی اجرا می‌شود.

شهیدی گفت: در گذشته ۶۸ ماده معدنی در کشور وجود داشت که اکنون با توجه به فناوری‌های و به‌روز این رقم به ۸۱ ماده معدنی رسیده است و ما اطمینان داریم که با پایش بهتر، تعداد مواد معدنی کشور بیشتر خواهد شد.

معاون وزیر صمت افزود: ایران یک درصد از جمعیت جهان را دارد و یک درصد از خاک دنیا متعلق به ایران است ضمن آن که ۷ درصد از ذخایر معدنی جهان در ایران وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *